OEDEEMTHERAPIE

BEHANDELING:

Oedeemtherapie

Lymfoedeem is een abnormale ophoping van vocht en eiwitten in een lichaamsdeel. Bij lymfoedeem is er sprake van een gestoord evenwicht tussen de aan- en afvoer van lymfevocht.

Het lymfestelsel maakt deel uit van onze bloedsomloop. Het vocht dat de bloedsomloop verlaat wordt via het lymfestelsel opgevangen en uiteindelijk weer gezuiverd terug gebracht in de bloedsomloop.

HET

Lymfestelsel

Het lymfestelsel heeft een belangrijke functie bij het afweersysteem van het lichaam. De lymfeknopen bevatten lymfocyten die in staat zijn om virussen en bacteriƫn onschadelijk te maken. Ook vormen ze antistoffen tegen ziekteverwekkers.

Oorzaken kunnen zijn:

• Een beschadiging of afwezigheid van lymfeknopen. Bijvoorbeeld na het verwijderen van lymfeknopen bij kanker.

• Een te grote productie van lymfevocht. Er wordt meer lymfevocht aangemaakt bij bijvoorbeeld warm weer of door een infectie.

• Een combinatie van bovenstaande.

VERSCHILLENDE

soorten oedeem

Er wordt onderscheidt gemaakt worden tussen verschillende vormen van oedeem.

• Primair lymfoedeem
    Deze vorm van lymfoedeem is aangeboren en wordt veroorzaakt doordat er vanaf de geboorte minder lymfebanen aanwezig zijn. Primair lymfoedeem kan op jonge leeftijd aanwezig zijn maar kan ook op latere leeftijd, na bijvoorbeeld een infectie, pas tot uiting komen.

• Secundair lymfoedeem
    Deze vorm van lymfoedeem ontstaat na beschadiging of verwijdering van de lymfevaten of lymfeknopen. Of door invloeden van buitenaf zoals infecties.

• Veneus oedeem
    Deze vorm van oedeem wordt veroorzaakt door een afwijking in de aderen waardoor de bloedafvoer belemmerd wordt.

• Lip oedeem
    Lipoedeem is een erfelijke chronische storing van de vetverdeling. Het oedeem lokaliseert zich aan de heupen, boven- en onderbenen.

DE BEHANDELING

bij lymfoedeem

Er zijn verschillende behandelmethode mogelijk voor lymfoedeem:

• Manuele lymfedrainage
    Door middel van speciale handgrepen worden de lymfebanen gestimuleerd om het vocht beter af te voeren.

• Lymfetaping
    Door middel van cure tape wordt de lymfeafvoer ondersteund.

• Ambulante compressie therapie
    Door middel van zwachtels of andere materialen worden de lymfebanen gestimuleerd om het vocht beter af te voeren. Daarnaast wordt verergering van het oedeem voorkomen

• Oefentherapie
    Door middel van beweging wordt de afvoer van bloed en lymfe bevorderd.

• Therapeutische elastische kousen
    Wanneer het oedeem stabiel is worden therapeutisch elastische kousen aangemeten om te voorkomen dat het oedeem erger wordt.

Lymfoedeem is een chronische aandoening wat wil zeggen dat volledige genezing van lymfoedeem niet mogelijk is. Echter, door middel van de juiste therapie en periodieke controle is de hinder die u van lymfoedeem ondervindt te beperken.

MAAK KENNIS

Met ons team

Fysiotherapie Muzenlaan – Cassandraplein is er voor mensen die het belang en voordeel zien van een gezond en fit lichaam. Om je lichaam gezond en fit te houden moet je investeren. Moeite doen. Werk verzetten. Met de zekerheid dat hetgeen je doet, goed is. Wij helpen je vooruit. Wij kijken naar je persoonlijke doelen en mogelijkheden en helpen je die doelen op een effectieve en verantwoorde wijze te bereiken.